Groente

Vers versus kant-en-klaar

Verse groenten bevatten veel meer vitamines dan groenten uit diepvries, pot of blik. Tenminste dat denken veel mensen. Toch doen groenten uit diepvries of conserven vaak niet onder voor verse groenten. Een vergelijking:

Vers

Hoe korter de tijd is tussen de oogst en het moment van eten: hoe meer vitamines er nog inzitten. Vitamines – vooral vitamine C – zijn namelijk gevoelig voor lucht, vocht, licht en vooral hitte. Daarom liggen de verse groenten van Albert Heijn liggen zo snel mogelijk na de oogst in de schappen van uw supermarkt. Bewaar groente thuis ook niet langer dan nodig. De meeste groenten kunt u na aankoop nog enkele dagen bewaren in de groentelade van de koelkast. Verpak de groenten in een plastic of papieren zak en laat de zak open. Kant-en-klaar gesneden groente kunt u het beste op de dag van aankoop gebruiken. Dan zitten er nog de meeste vitamines in.

Diepvries

Zijn diepvriesgroenten een goed alternatief voor vers? Ja, want meteen na de oogst worden de groenten schoongemaakt, eventueel gesneden, kort voorgekookt en snel ingevroren. Vaak zit er maar drie uur tussen oogst en invriezen. Zo blijft het hoge gehalte aan vitamines van vlak na de oogst bewaard. Uiteraard gaan er wel wat vitamines verloren bij het voorkoken en invriezen. Maar daar staat tegenover dat diepvriesgroenten na aankoop niet meer of nog maar heel kort hoeven te worden gekookt.

Glas en blik

Groenteconserven zijn meer dan een jaar houdbaar. Toch zitten daar nog steeds veel vitamines in. De groenten gaan na de oogst namelijk zo van het land de fabriek in. De fabriek staat bijna altijd midden tussen de groenteakkers. Na het wassen, schoonmaken en kort voorkoken worden de groenten in blik of pot verpakt. Daarna worden ze gesteriliseerd, dus tot boven de 100 oC verwarmd. Dit hele proces van oogsten tot het verpakken gaat razendsnel. Binnen enkele uren na de oogst zitten de groenten al in het blik of de pot. Daardoor gaat er een minimum aan vitamines verloren. Bij het voorkoken en steriliseren gaan er natuurlijk wel wat vitamines verloren. Maar na aankoop hoeven ze niet meer gekookt te worden, dus dat behoudt weer vitamines. Kortom: wat vitamines betreft is het verschil met vers verwaarloosbaar. Wat is nu de beste keus: vers, pot of toch diepvries? De ene keer winnen vers gekookte groenten, dan weer diepvries en dan weer groenten uit pot of blik. Het toverwoord is ook hier weer: variatie!

Tips van vips!

Kun je rodekool ook in de magnetron bereiden?

Jazeker, sterker nog:rodekool uit de magnetron is gezonder dan gekookte rodekool. Dat zit ‘m in de zogenoemde glucosinolaten die erin zitten. Wanneer er op de kool gekauwd wordt, komt er een eiwit vrij, dat die glucosinolaten afbreekt. Juist die afgebroken glucosinaten beschermen de mens tegen kanker en hart- en vaatziekten. Na bereiding van rodekool in de magnetron (8 minuten op 500 Watt) zitten er meer eiwitten in dan wanneer de kool gekookt wordt en dus worden meer glucosinolaten afgebroken.

Hoe kan ik het beste prei schoonmaken?

Trek het buitenste blad van boven naar beneden van de prei af en gooi het weg. Snijd de prei in de lengte doormidden vanaf de onderkant van het wit naar de groene kant toe. Vouw de prei als een waaier open en spoel zand onder de kraan weg.

Albert Heijn Wassenaar staat constant open voor nieuwe ideeën. Heeft u een idee?

Contact opnemen