Etos

Weg met de pondjes… op jouw manier!

Of het nu de extra pondjes zijn van lekker barbecuen en vakantieijsjes of dat de oorzaak meer zit in pepernoten, kerststol of oliebol: er is altijd wel een moment dat je de zomer- of winterpondjes weer kwijt wilt raken. Er zijn verschillende soorten methodes om af te vallen. Maaltijdvervangers, dieetprogramma’s en voedingssupplementen zijn er volop, en er is voor iedereen wel een passende methode. Aan jou de keuze!
Wij zetten de diëten van dit moment voor je op een rij: Atkins Broodwisseldieet Het GI-dieet Low Carb Diet Montignac Het South Beach Diet Weight Watchers

Zuivel Slank Maaltijdvervangers

Calorieën tellen. Koolhydraten tellen. Porties tellen. Maaltijden tellen. Drankjes tellen. Soms denk je dat lijners alleen nog maar aan het tellen en rekenen zijn. Dat komt omdat veel diëten met rekensommetjes werken. Andere programma’s werken juist weer met combinaties. Dus raak je vermoeid door het uitdenken van combinaties of maken je hersens overuren met rekensommetjes, terwijl je eigenlijk alleen maar wilt afvallen. Toch?

Overboord

Als je zo denkt over een dieet, kun je beter stoppen voordat je bent begonnen. Er zijn namelijk lijners die vol goede moed beginnen, maar lichtelijk gek worden van alle regeltjes van een dieet en daarom alles overboord gooien om terug te vallen in het oude patroon. Terwijl afvallen juist zo simpel, leuk en vooral lekker kan zijn.

Zelf doen

De combinatie van een beetje beweging en gezond, goed eten zonder zoete of vette tussendoortjes komt al een heel eind in de buurt. Om de trek in zoet te beperken zijn er voedingssupplementen verkrijgbaar zoals appelazijn, blaaswier of chroom. Of een thee om af te slanken voor bij het ontbijt. Weet wel dat al deze middelen geen wondermiddelen zijn. Je moet er zelf ook wat voor doen.

Motivatie

Het belangrijkste deel van afvallen, is de motivatie. Op het moment dat je er helemaal aan toe bent, en je er ook helemaal op toe kunt leggen, zul je resultaat boeken. Het begint dus met de motivatie. Daarna kies je de methode die het beste bij je past.

Wat past bij jou?

De één wil liever blijven eten, de ander vindt het niet erg om een aantal maaltijden te vervangen. Wat voor de één werkt, werkt bij een ander wellicht niet. Wil je weten welke afvalmethode het best bij jou past, ga dan eens praten met de huisarts of een diëtist. Zij kunnen je helpen kiezen wat de meest verantwoorde methode is voor jouw lichaam.

Dieetprogramma’s

Er zijn veel verschillende dieetprogramma’s, waarvan een aantal ook werkt met bijeenkomsten. Zoals Weight Watchers. Andere methoden kun je weer uit boeken halen, zoals Montignac en Atkins. Enkele diëten die hieronder genoemd worden, zijn gebaseerd op het nemen van goede of slechte koolhydraten. Uit nieuwe studies blijkt steeds vaker dat veel overgewicht wordt veroorzaakt door de verkeerde koolhydraten. Vooral koolhydraten die voorkomen in geraffineerde producten zoals brood, koek, gebak, snacks, frisdrank en dergelijke. Door de industriële bewerking verdwijnen vezels uit de grondstoffen. Vezels zijn belangrijk in de stofwisseling en het ontbreken van vezels in voedsel verandert de manier waarop het lichaam eten verwerkt. Koolhydraten worden dan sneller omgezet in suikers en vetten. Onder koolhydraatdiëten vallen het GI-dieet, Montignac, Low Card Diet en het South Beach Diet. Het Atkins-dieet bestaat voornamelijk uit veel eiwitten en vetten, en weinig koolhydraten. De methodes van Weight Watchers en Zuivel Slank vallen onder het aanpassen van het voedingspatroon, waarbij je gewoon alle producten mag eten. Het broodwisseldieet is een voorbeeld van een meer eenzijdig dieet.

Atkins

Het Atkins-dieet dankt haar naam aan dr. Robert C. Atkins, een pionier op het gebied van het tegenwoordig zo populaire hoogproteïne- en laagkoolhydratendieet. De theorie van dit dieet bestond allang, maar het concept werd populair door Dieet Revolutie, het door dr. Atkins in 1972 gepubliceerde boek. Het Atkins-dieet is een hoogproteïnedieet in haar puurste vorm en in het begin zijn haast geen koolhydraten toegestaan. Vooral in deze beginfase val je veel af. Dit is geen vet, maar voornamelijk vocht. Als je je koolhydraatconsumptie genoeg beperkt, dwing je je lichaam om voornamelijk vet te verbranden voor energie. Als je het vet in je voeding verbrandt voor energie, wordt het verteerd in plaats van opgeslagen en veroorzaakt daardoor geen ernstige gezondheidsrisico’s. Het dieet werkt goed; je kunt veel proteïnen en vet eten, terwijl je toch afvalt. Maar naar de gezondheidsrisico’s op de lange termijn is geen onderzoek gedaan. Evenmin is er iets bekend over het effect op mensen met diabetes, een te hoog cholesterolgehalte of hoge bloeddruk.

Broodwisseldieet

Het broodwisseldieet is een eenvoudige en doeltreffende manier om in korte tijd enkele kilo’s kwijt te raken. De ene dag eet je uitsluitend bruinbrood (liefst zo vezelrijk mogelijk, dat stilt de honger het meest) en drink je (mineraal)water, koffie of thee (zonder melk en suiker) of ongezoete vruchtensappen. Je hoeft je niet te beperken in de hoeveelheid brood. De dag erna eet je zoals gewoonlijk, maar dan zonder hartige, zoete of vette tussendoortjes en natuurlijk een beetje mager (geen mayonaise, geen extra vette jus en dergelijke). De gewone dagen en brooddagen wisselen om en om. Dit dieet kent een maximum van zes tot acht weken. Het dieet werkt, maar kan een jojo- effect geven na de periode dat je het gevolgd hebt. Honger hoef je niet te hebben, maar als je niet van brood zonder beleg houd, dan is dit een lastige methode. Het is vooral goed als je snel een paar kilo kwijt wilt raken.

Het GI-dieet

Dit dieet is gebaseerd op de glycemische index (GI) van voedsel. Voedsel met een hoge GI wordt te snel verteerd waardoor er sneller een hongergevoel ontstaat. Andersom: voedingsmiddelen met een lage GI zorgen langer voor een vol gevoel, omdat ze veel langzamer verteren. Snelle koolhydraten leveren ook snelle suikers en vetten, waar je dus dik van wordt. Een lijst van voedingsmiddelen en hun GI vind je onder andere op de website van de praktijk voor natuurgeneeskunde in Utrecht: www.natuurgeneeskunde-praktijk.nl. In het boekje van Rik Galop, Het GI-dieet, vind je onder andere een uitgebreide voedingsmiddelenlijst, waarbij kleuren aan de voedingsmiddelen zijn meegegeven. Groen voedsel kun je zo veel eten als je wilt, geel is een ‘af en toe’-voedingsmiddel en voedingsmiddelen uit de rode categorie eet je niet wanneer je wilt afvallen. Maar je kunt ze van tijd tot tijd wel gebruiken. Dat is dus eigenlijk simpel. Dit dieet bestaat uit twee fasen: de eerste waarin je echt gaat afvallen door je aan het plan te houden en de tweede, de rest van je leven, waarin je het plan moet onderhouden.

Low Carb Diet

Koolhydraten zijn net zulke grote boosdoeners van overgewicht als vet, maar het schrappen van alle koolhydraatrijke voedingsmiddelen zorgt voor tekorten van vitaminen en mineralen in het lichaam. Het Britse Low Carb Diet (waarvan Amanda Cross de bedenker is) combineert koolhydraten met een verantwoord gebruik van de juiste vetten en eiwitten. Het is belangrijk dat je kiest voor de goede koolhydraten (het liefst rauw, dus veel knabbelen) en er wordt wederom gewerkt met de glycemische index (zie hiervoor het GI-dieet). Het dieet legt voornamelijk de nadruk op biologisch eten: biologische vis en scharrelvlees dus, want dat is veel gezonder. Het gaat hier wel om een uitgebalanceerd dieet, dus vetten (de goede) worden ook toegepast in het voedingspatroon. In tegenstelling tot het GI- en South Beach dieet doorloopt dit dieet geen fases.

Montignac

De Montignac-methode ontstond in 1986 en was een ware hype onder bekende (maar ook niet-bekende) Nederlanders. De Franse oprichter Michel Montignac combineert lijnen met een uitgebreide gastronomie. Het gaat om de combinatie, stelt hij in zijn boeken, tussen goede koolhydraten, goede vetten, veel vezels en eiwitten. Het belangrijkste onderdeel van dit dieet is het scheiden van vetten en koolhydraten gedurende de eerste fase (twee tot drie maanden) van het plan. Dat betekent dat je vlees met groenten zonder aardappelen, pasta of rijst eet. Of eieren met spek zonder brood voor het ontbijt. De koolhydraten combineer je dan met iets anders, tijdens een andere maaltijd: bijvoorbeeld kaal volkorenbrood met magere kwark. In de eerste fase kun je dus twee soorten maaltijden eten: vet- of koolhydraatrijk. Minimaal de helft van de 21 wekelijkse maaltijden moet bestaan uit goede koolhydraten. Eenmaal op je streefgewicht ga je over op de tweede fase, waarin je in vier weken leert hoe je je nieuwe gewicht kunt handhaven. Aan de hand van de glycemische index kun je bepalen wat goede en slechte koolhydraten zijn. Het scheiden van voedingsmiddelen moet je leren en kan problemen opleveren. Wie houdt van een lekkere belegde bruine boterham komt er wat bekaaid van af. Wel is bewezen dat je met deze methode de gewenste kilo’s kunt kwijtraken.

Het South Beach Diet

De Amerikaanse cardioloog Arthur Agatston ontwikkelde een dieet voor zijn patiënten, omdat de bestaande diëten die hij voorschreef niet het duurzame resultaat gaven dat hij ervan verwachtte. Het South Beach Diet was geboren (genoemd naar Miami South Beach waar de cardioloog praktijk houdt). Het principe is simpel: er bestaan goede en slechte vetten en er bestaan goede en slechte koolhydraten. Voor de bepaling of het om goede of slechte koolhydraten gaat, wordt gebruikgemaakt van de glycemische index (zie ook het GI-dieet). Het dieet bestaat uit drie fasen. Fase 1 bestaat uit twee zware weken: 6 maaltijden per dag, maar geen fruit, zuivelproducten en zetmeelproducten. Dus geen brood, rijst en pasta. Eieren, mager vlees, kip en vis, cottage cheese en noten blijven wel op het menu. Na twee weken kun je wat fruit, volkoren producten en rijst met mate toevoegen. Val je niet af, ga dan terug naar fase 1. Fase 2 stopt bij het behalen van het streefgewicht. De derde fase duurt de rest van je leven en bestaat uit het bijhouden van het dieet. Met dit dieet verlies je gewicht. Het bevat meer dan 120 recepten, ontwikkeld door een voedingsdeskundige, en sporten is niet noodzakelijk. Wanneer je erg graag brood, fruit en pasta eet, moet je door de eerste fase heen bijten. Je leert een nieuw voedingspatroon aan dat goed is voor je gezondheid. Maar je mag niet alles eten wat je lekker vindt. Bij Weight Watchers is dit wel het geval en leer je met alle voedingsmiddelen zo om te gaan dat ze geen gewichtstoename tot gevolg hebben.

Weight Watchers

Jean Nidetch heeft het dieet ontwikkeld in de vroege jaren zestig. Dit afvalprogramma heeft al miljoenen mensen over de hele wereld geholpen om af te vallen. Het dieet is door de jaren heen verder ontwikkeld en verandert iedere twee jaar van programma. Dat is nog wel eens lastig als je in het verleden Weight Watchers hebt gevolgd en het nu weer zou gaan doen. Het Weight Watchers- programma wordt gehouden in groepsverband om elkaar te kunnen steunen, en er zijn wekelijkse bijeenkomsten. Je mag alles eten, maar wel met mate en het moet in het programma passen. Het programma is bewezen effectief, omdat je leert bewust om te gaan met voeding. Het dieet is veilig en een gezond eetpatroon wordt gegarandeerd. Het enige nadeel is misschien dat het afvallen gestaag en langzaam gaat, maar op de lange termijn is gewichtscontrole een feit. Wie eenmaal veel is afgevallen bij Weight Watchers, zal voor zeer lange tijd op gewicht blijven. Het is ideaal voor mensen die in een groep willen afvallen en tegen de druk die dat met zich meebrengt (verantwoording afleggen bijvoorbeeld wanneer je niets bent afgevallen), kunnen.

Zuivel Slank

Een methode waarbij gezond en lekker eten de hoofdmoot vormt. Voor de grootste boosdoeners worden magere alternatieven aangereikt, met veel recepten voor eten op basis van zuivelproducten zoals sladressing en sauzen. Volg het Zuivel Slank Weekmenu en de kilo’s vliegen eraf. De recepten en tips voor ontbijt, lunch, avondeten en tussendoortjes zijn zo samengesteld dat je met de maaltijden alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt. Kijk voor meer informatie op www.zuivelonline.nl. Een nadeel is dat het snel eentonig kan worden (veel herhaling). Het is dan ook meer iets voor snel en verantwoord een paar kilootjes kwijt te raken. En voordeel is dat je gewoon alles kunt eten en geen calorieën, koolhydraten of vetten hoeft te tellen.

Valkuil

Afvallen met een van eerder genoemde methodes is aan te raden, maar trap niet in het ‘wondermiddel’-verhaal van veel ontwikkelaars van deze programma’s. Dit is iets wat ze claimen, omdat ze graag willen dat je hun dieet volgt. Dat wil niet zeggen dat de programma’s niet werken. Kies daarom zorgvuldig en blijf kritisch. Of vraag hulp bij het kiezen van een programma.

Duurzaam effect

Kenmerkend voor de meeste van deze programma’s is dat je langzaam en geleidelijk afvalt en toewerkt naar een duurzaam resultaat. Je leert namelijk anders koken, anders eten en anders leven. Het voedingspatroon verandert, waardoor je niet snel een jojo-effect krijgt. En dat is natuurlijk een groot voordeel.

Maaltijdvervangers

Een andere methode om af te vallen is met maaltijdvervangers, zoals bij de programma’s van Slim Fast en Weight Care (onder andere de Minikuur). Het voordeel van maaltijdvervangers is dat je niet de hele dag op je eten hoeft te letten. Mensen met een ontbijtprobleem (regel 1 bij afvallen: ontbijt rustig) kunnen ‘s morgens eenvoudig een reep of shake nemen. De vervangers zijn zodanig uitgebalanceerd dat ze alle vitaminen en mineralen leveren en voor een vol gevoel zorgen. Er zijn een aantal bekende programma’s die werken met maaltijdvervangers. Met behulp van maaltijdvervangers kun je op korte termijn veel kilo’s afvallen. De enige valkuil is dat je daarna vrij makkelijk in je oude voedingspatroon terugvalt: de kilo’s zijn er dan in no time ook weer bij.

Modifast

Modifast bevat alle voedingsstoffen die het lichaam dagelijks nodig heeft, maar doordat je minder calorieën binnenkrijgt (namelijk slechts 500 calorieën per dag!), moet het lichaam aan de slag met de eigen vetreserves. Minder innemen dan je verbruikt, dat is het principe. Om dit te verhogen is het verstandig hierbij minimaal een half uur per dag te bewegen. Het programma is veilig en effectief. Je kunt er gemiddeld één tot drie kilo per week mee afvallen. Het programma bestaat uit drie zakjes Modifast per dag, geen tussendoortjes, maar wel twee liter water erbij drinken. Dat is alles. Er is pudding of milkshake die je met water aanmaakt. Daarnaast is er nog muesli (ook oplossen in koud water) en soep voor een warme, hartige maaltijd. Ter ondersteuning zijn er vier soorten voedingssupplementen van Modifast die het dieet ondersteunen. Drainactive (vochtafdrijvend), Caloriecontrol (vermindert opname van vetten en suikers, en onderdrukt de zin in zoet), Appetitecontrol (tegen het hongergevoel, versnelt de stofwisseling) en Lipocontrol (voor een goede stofwisseling). Een voordeel is de snelheid waarmee je een aantal kilo’s kunt kwijtraken. Nadeel is dat het erg snel eentonig wordt. Daarnaast mag je helemaal niets extra’s eten waardoor je wel tegen trek moet kunnen.

Slim Fast

Slim Fast werkt net even anders dan Modifast. Naast twee maaltijdvervangers en drie tussendoortjes eet je (‘s avonds) één zelfgemaakte verantwoorde maaltijd. De producten bestaan uit shakes, repen, tussendoortjes en soepen waardoor er ruime keus is. Deze keuze wordt voortgezet in de smaken van de verschillende producten. Om de drie uur eet je wat en dat stilt de honger. Uiteraard is het goed om naast het programma voldoende te drinken, fruit te eten en te bewegen natuurlijk. Op www.slimfast.nl vind je heel veel recepten om van iedere avondmaaltijd een feestelijke lekkernij te maken. Ook kun je op de website lid worden van de club, zodat je je ervaringen kunt delen. Slim Fast combineert eigenlijk alle goede dingen van verschillende programma’s: samen lijnen (als je dat wilt), laagcalorisch, maaltijdvervangers én lekker verantwoord blijven eten. Prima voor mensen die snel een aantal kilo’s willen verliezen op een gezonde manier. Wanneer je op je streefgewicht bent, kun je ook met Slim Fast het gewicht onderhouden door één maaltijd te blijven vervangen en de andere twee verantwoord en gezond in te vullen. Hiervoor staan allerlei tips op hun website.

Weight Care

Weight Care is een uitgebreid programma dat je op meerdere wijzen kunt invullen. Zo kun je een superlaagcalorisch dieet volgen, maar ook eentje met meer calorieën en een eigen maaltijd. Alle producten (soepen, shakes, pudding, warme maaltijd, tussendoortjes, maaltijdrepen en mueslizakjes) bevatten alle voedingsstoffen die ons lichaam dagelijks nodig heeft. Je kunt ook zelf de maaltijden samenstellen en erin variëren. Door te variëren is het ook langer vol te houden. Het is eigenlijk een combinatie tussen het Slim Fast- en het Modifast-programma.

Kiezen

Heb je na het lezen van dit artikel nog steeds moeite met kiezen, dan is het verstandig een arts of diëtist te raadplegen. Bij Etos kunnen we je ook goed helpen de juiste keuze te maken. Vraag gerust om advies in onze winkels.

Voedingssupplementen

Daarnaast zijn er nog talloze voedingssupplementen die allemaal hun eigen werking hebben en invloed uitoefenen op het gewicht. Er zijn de zogenaamde vulmiddelen (CM3) die uitzetten in de maag, waardoor je minder snel trek krijgt. Er zijn voedingssupplementen die vetten en koolhydraten aan zich binden (onder andere Voldafar, chitosan), de trek in zoet verminderen (chroom) en de stofwisseling versnellen (appelazijn, blaaswier). Ieder supplement doet weer iets anders. Het is belangrijk om te weten dat het geen wondermiddelen zijn, uiteraard helpen ze heel goed mee om gewicht te verliezen, maar als je een afslanksupplement gebruikt, zul je je ook aan enkele richtlijnen moeten houden. De belangrijkste zijn: bewegen (minimaal half uur per dag), water drinken (liefst twee liter), voorzichtig zijn met vet, snoep, koek en frisdranken en drink koffie of thee het liefst zonder suiker. Een supplement is altijd een aanvulling, gebruik het ook zo.

Albert Heijn Wassenaar staat constant open voor nieuwe ideeën. Heeft u een idee?

Contact opnemen